Nový start ve škole či školce
Foto: Pixabay
Z archivu Nového města vybíráme zamyšlení Ilony Špaňhelové o novém nastavení školního roku.
Už je to tady. Pro někoho bohužel, pro někoho bohudík. Prázdniny u konce a děti čeká škola nebo školka. Pro někoho je to poprvé, pro někoho znovu po delší době.
Prázdniny snad děti prožily odpočinkově a načerpaly sílu a odhodlání pro život v pevnějším řádu, pro plnění povinností, nové poznávání a soužití se spolužáky.
Jak v tom můžeme dětem pomoct?
Školkaři
Pokud jde dítě do školky poprvé, nemá smysl ho dlouho předtím připravovat. Malé děti si ještě nedokážou představit, co to znamená za měsíc, za týden. Jistě jste už také s dětmi kolem školky chodili a říkali jim, že to je to místo, kam po prázdninách půjde. Ono si však stejně neumí představit, co jsou to prázdniny.
Je dobře se před nástupem do školky společně ohlédnout za tím, co děti s dospělými prožily, poděkovat za to rodičům, prarodičům, nebeskému Otci a připravit se na nový běh života.
Pak je také dobré o věcech mluvit, abychom dítě připravili. Je vhodné udělat spolu s ním i například nějaký kalendář, kde názorně uvidí, kdy jde do školky, zda se vrací po obědě nebo po spaní, kdy má který kroužek a kdy je už zase sobota a neděle a bude doma.
Ze začátku může být obtížné si zvyknout na školkový řád, ranní vstávání… Je dobré, když rodič dítěti pomůže pojmenovat, co prožívá, a tímto pocitem projít. Může to být smutek a je tedy dobré, když ho rodič prožije spolu s dítětem. Obejme ho a tím vezme kus smutku na sebe. Spolu tak mohou sdílet, co dítě prožívá.
Rodič může dítěti ukázat znovu i svoji práci, aby dítě vidělo, že ono samo odchází do „práce“ jako rodič do své práce.
Školáci
Školák to může mít o trošku snazší, i když je to prvňák a neví, co ho ve škole čeká. Je totiž už větší, umí více pracovat se svojí vůlí, odpovědností. Ti starší se také mnohdy těší na své spolužáky, se kterými prožili různé zážitky.
Je dobře, když se zeptáme dítěte na jeho pocity před nástupem do školy. Mohou být různorodé. Může prožívat smutek, nechuť, strach, těšení se…
Pro mnohé děti v období po koronaviru bylo obtížné vracet se do školy po dlouhé době a znovu se včlenit do povinností, řádu. Pro mnohé to naopak bylo jednodušší, protože mu ve škole učitel mnohé vysvětlil a řád mu nastavil on sám.
Dítěti můžeme pomoct také tak, že mu navrhneme, aby poslední týden někomu ze svých spolužáků zavolalo a posílilo své kamarádské vztahy. Neměli bychom zapomenout na to, aby se dítě postavilo ke svým úkolům alespoň trochu odpovědně, nachystalo si svůj penál, tašku do školy…
Až nastane školní rok, je vhodné s dětmi nastavit určitý řád, který může pomoct celé rodině: jak dlouho budou ve škole, jaké mají kroužky, co je čeká doma, za co budou odpovědné.
Neměli bychom zapomenout ve školním roce na chvíle, kdy budeme spolu, řekneme si, co jsme dělali, co jsme prožili, jak jsme se měli. Abychom se dokázali dělit o své zážitky a podporovali tak zájem jeden o druhého a spolužití v rodině. Navrhuji také udělat si se školáky na konci prázdnin chvíli, kdy se zastavíme a připomeneme si společné zážitky. Také poděkujeme nebeskému Otci za to, že jsme si mohli (snad) odpočinout a teď se spolu vrhneme do dalšího dobrodružství nového školního roku.
Ilona Špaňhelová, psycholožka
Nové město 6/2020