Nalézt svůj osobitý životní plán
Up2Me, v překladu „Je to na mně“, je kurz osobnostního rozvoje pro děti a mládež pod hlavičkou Hnutí fokoláre. Snaží se formou her a aktivit v dětech formovat vlastní názory o emocionálních, vztahových i sexuálních tématech.
Hlavním aspektem kurzu je vztah lektorů a dětí, vytvoření bezpečného prostředí, ve kterém děti mohou sdílet své názory a klást otázky, které se těžko otevírají ve škole i v rodině. Tento projekt je vytvořený a kontinuálně revidovaný odborníky z oblasti pedagogiky, psychologie, teologie i sexuologie. Kurzy Up2Me probíhají v různých zemích už několik let a jsou určeny různým věkovým kategoriím od 4 do 17 let. V České republice se konala řada kurzů ve východních Čechách, jeden v Příchovicích, nyní má svou „premiéru“ v Praze a v dohledné době proběhne snad i v Brně. Jaký v tom vidí smysl, jsme se zeptali několika jeho „aktérů“.
Co pro vás znamená kurz Up2Me? V čem vidíte jeho smysl?
Před absolvováním lektorské školy Up2Me v nás již nějaký čas zrála myšlenka dělat společně něco smysluplného pro ostatní, dávat a vrátit společnosti a společenství církve alespoň něco málo z toho mnoha, co jsme dostali. Šli jsme krok za krokem a zpočátku jsme museli překonávat různé překážky. Když jsme se totiž přihlásili na kurz v roce 2019, museli jsme svou účast zrušit, protože Tereza nastoupila na rizikové těhotenství. Velmi jsme proto uvítali možnost zúčastnit se lektorského kurzu online během covidu, takže to bylo možné i s ročním synem Prokopem. Poté se narodila dcera Bára a kolotoč kolem dvou malých dětí nám znemožnil uvažovat o tom, že bychom při tom všem zvládli otevřít kurz pro mladé. Nakonec však přišla nabídka lektorovat v Příchovicích společně s manželi Diblíkovými, kteří s kurzy mají již delší zkušenost. Došli jsme k tomu, že buď do toho půjdeme teď, nebo nenajdeme odvahu nikdy.
Myšlenka projektu nás hned zaujala a po první lektorské zkušenosti doslova nadchla. Zpočátku jsme ale měli velký respekt z toho, zda máme nadání a schopnosti něco mladým lidem předat, jestli „na to máme“. Pro nás je určitě velmi důležitý aspekt to, že to není „nalévárna“. Jako lektoři nejsme experti na daná témata, ale jsme spíše doprovázejícími na cestě. Neprezentujeme jasné odpovědi na otázky, necháváme na účastnících, aby si vytvářeli vlastní pohled na věci, a jejich pohled nehodnotíme. Když jsme ukončili náš první kurz Up2Me, tak jsme si říkali: „Kéž bychom něco takového prožili, když jsme byli v jejich věku.“ A to je naším hnacím motorem pro další kurzy – máme radost z toho, že můžeme utvářet prostor, kde mladí mohou nalézt svůj vlastní osobitý „životní plán“.
Tereza a Pavel Háčkovi, lektorský pár
Získala jsem hodně vědomostí, líbilo se mi, že se střídaly hry a povídání. Některé věci jsme už probírali i ve škole, ale tam to bylo hrozné, všichni se smáli a dělali si různé vtípky. Na Up2Me to bylo úplně jinak. Mohli jsme se o tom bavit normálně. To bylo fajn.
A., účastnice
I když řekl někdo hloupost, nikdo se mu nesmál, že to neví, nebo že si to myslí jinak než ostatní. Mně se též líbilo, že se střídaly hry, aktivity, informace, filmy… ale neměl jsem rád pracovní listy. Up2Me mi pomohlo říkat vlastní názor, i když je jiný, než mají ostatní.
T., účastník
O kurzu Up2Me jsme se poprvé dozvěděli na setkání rodin a obsah nás nadchl. Když se k nám dostala nabídka, která se týkala našeho prostředního syna Michala a který se k našemu překvapení účasti nebránil, rádi jsme jej v tom podpořili.
V dnešní době hodnotové džungle, která je mladým představována, se takový kurz jeví jako maják. V prostředí přijetí jsou dětem ukazovány hodnoty jako je vědomí vlastní jedinečnosti, přijetí sebe i druhých, včetně sexuality jako daru. A všichni víme, že u náctiletých je v této oblasti rodičovské „kázání“ spíše na škodu… a tady nastupuje úloha lektorů a společenství vrstevníků. A jak s těmi poznatky děti naloží, je už Up2them.
Petra a Witold Grzebinští, rodiče účastníka
Více informací: www.pontes-in.cz/up2me/; up2me.afnonlus.org
Nové město 6/2023