Vzdělávání srdce a mysli
Foto: Josef Zvoníček
JAK FRANTIŠKOVA EKONOMIKA FORMUJE BUDOUCÍ GENERACE
Začalo to u nás díky partě nadšenců, kteří se pustili realizovat velký sen – ekonomiku společenství (založenou v roce 1991 Chiarou Lubichovou), ekonomiku, kde nejde jen o zisk několika mála jedinců, ale o blaho celého lidského společenství. Tito nadšenci nyní žijí pro Františkovu ekonomiku (viz www.frantiskovaekonomika.org/onas). Jedním z nich je Josef Zvoníček1, koordinátor české větve Františkovy ekonomiky. Poprosili jsme ho, aby nám napsal o čerstvých zkušenostech a aktuálním dění.
V rámci Františkovy ekonomiky se věnujeme různým projektům a oblastem, které spojují mladé lidi, péči o stvoření a péči o bližní. Je tu ale jedna oblast, která je pro nás velmi důležitá a prioritní. Oblast, jejímž cílem je nadchnout, otevřít oči a srdce, poznat sebe i druhé, vyjádřit své myšlenky a pocity, dokázat kriticky myslet, najít svoje směřování, smysl svého života, svůj původ, cíl a Pravdu. Ano, mluvím o vzdělávání, kterým chceme zejména mladé lidi povzbudit v hledání životního stylu, který je pečující, zodpovědný a naplňuje svoje poslání vůči našemu společnému Domovu.
Ač jsme stále ještě na začátku, máme za sebou některé důležité milníky, o které bych se s vámi chtěl podělit. Mimo hledání příležitostí v grantových výzvách Evropské unie Erasmus+ a účasti na dlouhodobém školení neformálního vzdělávání, jsme na přelomu května a června uspořádali pilotní třídílný workshop s názvem Třídíš, třídím, třídíme – A co dál? pro studenty Arcibiskupského gymnázia v Kroměříži.
Proč zrovna tento název? V odpovědích na dotazník, který jsme zadali skupinám mladých lidí z Arcibiskupského gymnázia a animátorům v rámci Arcidiecézního centra života mládeže v Rajnochovicích, zaznívalo, že je pro ně velmi důležité téma ochrany přírody a boje proti změně klimatu. Na druhé straně je pro ně téma změny klimatu nejčastěji spojeno s pocity strachu, bezmoci a smutku. Když jsme se ptali, co by se mohlo konkrétně udělat pro ochranu životního prostředí, nejčastější odpovědi se točily kolem třídění, recyklace a redukce odpadu. Proto tedy název workshopu Třídíš, třídím, třídíme – A co dál?.
Během něho jsme se snažili propojit téma odpadů, s kterými jsme v každodenním kontaktu, a téma klimatické změny, která je pro jednotlivce těžko uchopitelná a vzbuzuje v nás negativní pocity. Workshop byl skvělou příležitostí, jak spolu s mladými lidmi hledat odpovědi, které směřují k nám samotným, k naší motivaci, touhám a vztahu ke stvoření.
Papež František o tom podobně píše v encyklice Laudato si ́ jako o ekologickém obrácení. A to byl i cíl našeho workshopu, který se od kritického pohledu na fungování naší společnosti přesouval k možným řešením a naší pozitivní roli v obratu k péči o stvoření.
Workshop měl od účastníků velmi pozitivní odezvu. V závěrečném dotazníku nejčastěji zmiňovali, že jim workshop rozšířil obzory v jejich pohledu na svět a společnost a pomohl jim pochopit vztahy mezi ekologií a ekonomikou a mezi odpady, HDP a klimatickou změnou.
Už teď se těšíme na další pokračování aktivit, které proběhnou nejen na Arcibiskupském gymnáziu.
Pro naše vzdělávací aktivity hledáme mladé lidi, kterým je blízká práce s mládeží a leží jim na srdci témata péče o životní prostředí a aktivní občanství. Stačí se ozvat na kontakt na našem webu nebo se podívat do sekce „volná místa“.
Josef Zvoníček
Pro rozvoj vzdělávacích aktivit v rámci Františkovy ekonomiky jsou vítáni všichni, kdo by mohli finančně podpořit hodinu práce „stážisty“ – 150 Kč. Podporu lze poslat prostřednictvím křesťanského darovacího portálu Donace.cz – www.donace.cz/projekty/frantiskova-ekonomika/. Děkujeme!
Nové město 5/2023